Med österländskt ursprung har kaftanen idag skapat sig en position utanför de kulturella ramarna och tagit sig en självklar plats i modevärlden. Den är bärbar, voluminös, multifunktionell och chic att bära avslappnat i stan, att packa med sig på semestern eller att bära som klänning till kvällens middag eller fest – vi guidar dig till plaggets historia samt våra favoriter i butik just nu.
Kaftan dam sommar 2024
En svensk designer som har hyllats för sina kaftankreationer – och som redan i sin första kollektion plockade in modellen – är Carin Rodebjer, grundare och chefsdesigner för Rodebjer.
– Kaftaner, kimonos och konstnärsrockar har alltid haft en stor plats i mina kollektioner, berättar Carin. Jag gillar rörligheten och friheten de ger och jag gillar att man kan använda dem både som klänning eller kofta. De är även tidlösa och progressiva plagg, vilket matchar mitt märke så bra.
Kaftanen tog plats i modevärlden på allvar när stilikoner som Grace Kelly, Jacqueline Kennedy, Prinsessan Diana, Rosalind Russell, Elizabeth Taylor och Bianca Jagger började använda det rymliga plagget. Kaftanen var då lite som powerkvinnans kostym idag, och om du bar den utstrålade du självsäkerhet och elegans.
Men kaftanen går precis lika bra att använda om du är man, och en som var snabb med att ta till sig plagget var Yves Saint Laurent, som gärna bar olika kaftankreationer när han besökte sommarstället i Marrakech. Kärleken till kaftanen växte sig allt starkare hos designern, vilket gjorde att han några år senare introducerade plagget i sina damkollektioner.
En kärlek som så att säga har ”gått i arv” till designers som Carin Rodebjer.
– Det som fick mig att börja designa kaftaner är just alla de intressanta människor som använt dem så flitigt, berättar Carin. De är strålande karaktär som har inspirerat mig, som Georgia O’Keefe, Charlotte Rampling och Anjelica Huston. Men jag har även hittat inspiration hos ikoner som Picasso i sin konstnärsrock. Kaftan, rökrock, kimono eller konstnärsrock – alla de plaggen fyller samma funktion för mig och ända sedan jag var liten har både människorna och plaggen i det tysta kommunicerat: “Jag äger mig själv”.