Victor Leksell är inte intresserad av att kombinera artisteriet med reklamsamarbeten för att dryga ut sin inkomst. “Konsumtionen i världen är rätt stor ändå”, säger han i Cyklopernas land på SVT.
Livet som artist är inte alltid så lönsamt som man skulle kunna tro, något som Little Jinder öppnade upp om i en krönika i Expressen tidigare i år. Därför använder många artister sig av diverse reklamsamarbeten för att få ekonomin att gå ihop – men för Victor Leksell, 27, är detta inte ett alternativ.
“Konsumtionen i världen är rätt stor ändå”
2020 släppte Leksell låten “Svag”, som samma år blev den första svenska låten att nå 100 miljoner lyssningar på Spotify. Artistens andra album, “Tid & tro”, kom ut i januari i år, och i skrivande stund har han över 1,8 miljoner lyssnare i månaden på Spotify.
I januari berättade Leksell för Nöjesguiden att han önskade att musik genererade mer pengar för alla artister. Personligen klarar han sig dock på sin inkomst:
“Jag är kanske blessed där. Det beror på hur dyrt man vill leva också. Jag fick åka till Dubai och träffa Basshunter. Där tar de 80 spänn för en burk cola på hotellet. Det finns grader i helvetet”, sa han då.
På frågan om hur han kände inför influencerdelen av artisteriet svarade Leksell att han “hatar skiten” och att han hellre skulle göra “nåt annat än musik” än att slå sig in på den vägen.
Nyligen gästade Leksell Cyklopernas land på SVT. Då utvecklade han sitt resonemang:
“Hur kommer det sig att du aldrig har gjort ett samarbete?”, frågar Tone Schunnesson i programmet. “Är det för att du inte fått något bra erbjudande eller för att du tycker att det är fattigt att alla artister säljer ut och jobbar som försäljare?”
“Konsumtionen i världen är rätt stor ändå, tycker jag”, svarar Leksell. “Man behöver inte hetsa på ungdomar.”
@svt_z Victor vill inte bidra till konsumtionshetsen! ?Cyklopernas land / SVT Play #svtplay #svt #cyklopernasland #konsumtionshets #konsumtion #reklam #samarbete #victorleksell @victorleksell ♬ originalljud – SVT Z